Eksperci szacują, że od pół wieku ludzkość żyje na „kredyt ekologiczny”. Ziemia ma ograniczoną zdolność do odnawiania zasobów, co oznacza, że model ten nie może funkcjonować w nieskończoność. Żabka, obsługując dziennie ok. 2,5 mln klientów, ma świadomość roli, jaką może odegrać wobec ograniczania plastiku i zachęcania klientów do dokonywania dobrych dla planety wyborów. Celem Żabki jest cyrkularność, czyli zamknięcie obiegu surowców. W minionym roku Żabka jako pierwsza sieć handlowa w Polsce osiągnęła neutralność plastikową, co oznacza, że wraz z klientami i partnerami biznesowymi, zebrała tyle plastiku, ile wprowadziła do obiegu w swoich markach własnych i materiałach w sklepach. Doceniając znaczenie globalnych i regionalnych partnerstw na rzecz rozwiązywania największych wyzwań współczesności, Żabka przystąpiła też do Polskiego Paktu Plastikowego.
– Model modern convenience zakłada, że większość produktów, które sprzedajemy w Żabce, jest konsumowana przez klientów od razu i się nie marnuje. Dlatego kluczowym obszarem naszej odpowiedzialności są opakowania na produkty. Poprzez różnego rodzaju inicjatywy zachęcamy naszych klientów i franczyzobiorców do włączania się w proces budowania obiegu zamkniętego, promując ideę „zero waste”. Rezultatem naszych działań było osiągnięcie w 2020 roku neutralności plastikowej w stosunku do wprowadzonych do obrotu przez Żabkę materiałów i opakowań produktów marek własnych, dostępnych tylko w sieci. Ponadto przystąpiliśmy do Polskiego Paktu Plastikowego. Wierzymy, że działając razem, możemy jeszcze skuteczniej pracować nad zamknięciem obiegu plastiku – mówi Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich Żabka Polska.
Żabka rozpoczęła od wdrożenia zasad ekoprojektowania. Pierwszym efektem było wykorzystanie w produktach marek własnych butelek pochodzących w 100 proc. z recyklingu. W efekcie wszystkie butelki marek Foodini, Wycisk, OD NOWA oraz shoty S! mają o 33 proc. niższy ślad węglowy aniżeli butelki wykonane z tworzyw sztucznych ze źródeł pierwotnych.
Jednocześnie Żabka w innowacyjny sposób odpowiada na wyzwanie, jakim jest zbiórka plastikowych butelek i darowanie im drugiego życia. Jako pierwsza firma w Polsce, wspólnie z partnerami, wdrożyła rozwiązania zgodne z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla marki wody OD NOWA. Akcja ma charakter pilotażowy i jest prowadzona w ponad 20 warszawskich sklepach. W placówkach tych ustawione są pojemniki, do których klienci mogą oddawać puste butelki. Ponadto Żabka realizuje także inny pionierski projekt – przy 15 sklepach w Poznaniu i Warszawie testuje EKOmaty, czyli automaty do zbiórki plastikowych opakowań po napojach i aluminiowych puszek. To innowacyjne rozwiązanie Żabka wdraża wspólnie z Żywiec Zdrój. Firmy połączyły siły, by jeszcze skuteczniej promować recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. Dzięki obu akcjom dziennie ze sklepów Żabka odbieranych jest i otrzymuje drugie życie ponad 1000 butelek.
Troska o ochronę środowiska naturalnego to także temat bliski franczyzobiorcom sieci Żabka. Dlatego sieć wraz z nimi zbiera m.in. folię z opakowań zbiorczych i transportowych, a następnie dostarcza ją do punktów recyklingu. W 2020 r. drugie życie otrzymało w ten sposób 1,6 tys. ton tworzyw sztucznych, czyli o 50% więcej niż w roku poprzednim.
Jednocześnie sieć konsekwentnie dąży do tego, by sukcesywnie eliminować ze swoich sklepów zbędne, jednorazowe materiały z plastiku. W ponad 7200 sklepach Żabka torby na zakupy, woreczki, oraz plastikowe wieczka do kawy zostały zastąpione całkowicie biodegradowalnymi, papierowymi odpowiednikami. W ten sposób Żabka wraz z klientami zredukuje zużycie plastiku aż o 1000 ton rocznie, jednocześnie budując wśród klientów pozytywne nawyki proekologiczne. Obecnie Żabka realizuje kolejny etap tego procesu – prowadzi przegląd asortymentu w celu eliminacji zbędnego, jednorazowego plastiku z oferty produktowej sklepów. Toczą się także prace nad wprowadzeniem zamienników, które będą bardziej przyjazne środowisku.
Żabka jest także świadoma, że chcąc ograniczać niepotrzebny plastik i pracować nad gospodarką obiegu zamkniętego, powinna – poza edukacją klientów i współpracą z partnerami biznesowymi – podejmować także współpracę z organizacjami działającymi na rzecz ochrony środowiska. Żabka przystąpiła więc do Polskiego Paktu Plastikowego, by – dzieląc się doświadczeniami i dobrymi praktykami – jeszcze skuteczniej pracować nad zamknięciem obiegu plastiku.
Link do strony artykułu: https://czta.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/zabka-osiagnela-neutralnosc-plastikowa-w-2020-r-w-ramach-swoich-marek-wlasnych